Manuel terapi, fizik tedavide kullanılan manuel terapi tekniklerinin geliştirilmesi, eğitimi ve kullanımı üzerine çalışmalar yapılan bir bilim dalıdır. Antik Yunan’dan günümüze birçok hastalığın tedavisinde başarılı bir şekilde kullanılmaya devam edilmektedir.

Herhangi bir cihaz ya da makineye kullanmaksızın sadece elle uygulanan bir fizik tedavi şeklidir. Manuel terapide terapistler, kas spazmı, kas gerginliği ve eklem disfonksiyonunun neden olduğu ağrıları azaltmak için bölgedeki eklemleri manipüle etmek ve kas dokusunda baskı yapmak için yalnızca ellerini kullanırlar.

Manuel terapi, bazı kas-iskelet yapısında yeterli hareket kabiliyeti ve hareket alanı olmayan eklem rahatsızlıkları olan kişilerin tedavisinde yardımcı olabilir. Bu rahatsızlıklar kişide ağrı ve işlev, duruş ve hareket değişikliğine neden olabilir. Manuel fizik tedavi, hastanın acı çekmeden daha doğal hareket etmesini sağlamak için eklemlerin hareketliliği kuvvetlendirmek ve kas gerginliğini azaltmak için kullanılır.

Manuel terapi; sakroilyak eklem disfonksiyonu, kronik bel ağrısı, yumuşak doku yaralanmalarından kaynaklanan akut sırt ağrısı, sırt kası gerginliği gibi eklem sorunları ve bağ çekilmelerinin tedavisinde kişilere rahatlama sağlayabilir. Manuel terapinin ardından kronik bel ve sırt ağrısı olan hastaların tedavisinde etkili olduğu görülmektedir. Manuel fizik tedavi teknikleri çeşitli uygulamaları içerir:

Masaj da dahil olmak üzere yumuşak doku ve kaslara basınç uygulanır. Uygulanan bu basınç kasları rahatlatır, dolaşımı artırır, hasarlı dokuyu parçalamaya yardımcı olur ve yumuşak dokulardaki ağrıyı azaltır.
Farklı hızlarda (yavaştan hızlıya) hareketler içeren mobilizasyon / manipülasyon yöntemi kemik ve eklemleri bükmek, çekmek veya kuvveti itmek (hafiften kuvvetliye) ve germek (‘genlik’ olarak adlandırılır) için kullanılır.

Manuel terapi hangi hastalıklar için uygundur?
Manuel terapi kas ve eklem sistemi ile ilgili birçok hastalığın tedavisinde uzun yıllardan beridir başarılı bir şekilde uygulanmaktadır. Manuel terapi özellikle:

• Bel fıtığı
  • Bel kayması
  • Boyun fıtığı
  • Boyun düzleşmesi
  • Eklem sorunları
  • Kas yırtılması
  • Donuk omuz
  • Dirsek ve el bileği rahatsızlıkları
  • Kalça çıkığı
  • Kalça protezi sonrası oluşan ağrılar
  • Topuk dikeni
  • Ayak rahatsızlıkları gibi sorunların tedavisinde oldukça etkili bir tedavi imkanı sunmaktadır.

Bu deneme yazısı yazılırken Romatem.com kaynak olarak kullanılmıştır.

Fizyoterapist ve FizyoProf Kurucusu. Yakın Doğu Üniversitesinden mezun, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Yüksek Lisansını Gaziantep Hasan Kalyoncu Üniversitesi Genel Fizyoterapi alanında tez aşamasında sürdürüyor. Alanında bir çok sertifika ve eğitim geçmişine sahip. Boş zamanlarında Müzik kayıtları yapıyor ve Bilgisayar teknolojileri ile ilgileniyor.