Coronavirüs hakkında bilinmeyenler

2019 Aralık ayı başlarında Wuhan kentinde ilk vakaların görüldüğü Coronavirüs salgını hakkında bugün tüm dünya üzerinde birçok bilinmeyen mevcut. Normalde bu virüs hayvanlarda hastalığa yol açmakta ve insanlarda bulunan bağışıklık sistemi defansını geçmesi mümkün olmamaktadır. Herhangi bir bulaş söz konusu olduğunda hayatı tehdit edici bir tabloya yol açmaktadır.

Ancak virüsün mutasyona uğraması ve nükleik asit moleküllerinin insanda hastalık yapıcı etkiye sebep olması nedeniyle vücut hücrelerine girip birtakım akut solunum yolu hastalıklarına sebep olduğu bilim insanları tarafından belirlenmiştir. Yıllar önce yine Çin’de başlayan SARA salgını tüm dünya genelinde insan sağlığını tehdit etmiş ve salgından milyonlarca kişi hayatını kaybetmişti.

Çin’in Wuhan kentinde 2019 yılının Aralık ayı içerisinde solunum sistemi hastalıklarından olan pnömoni vakalarında büyük bir artış keşfedilmiş. Doktorlar tarafından tespit edilen bu vakalarda hayvan pazarı arasındaki ilişki masaya yatırılmış ve 27 Aralık 2019 tarihinde Wuhan kentinde ağır pnömoni teşhisi alan 3 hasta üzerinde detaylı incelemeler başlatılmıştır. Wuhan kentinde hayvan pazarında balık satıcısı olarak görev yapan 49 yaşındaki bir kadının 23 Aralık 2019 tarihinde ateş, öksürük ve göğüste sıkışma belirtileri ile hastanede birtakım tetkikleri yapılması üzerine yatışı sağlanmıştır. İkinci vaka ise hayvan pazarı ile yakın bir ilişki içerisinde olan ve sık sık buradan alışveriş yapan 61 yaşında bir erkektir.

Erkek vakada ise ateş, öksürük ve göğüs ağrısı gibi semptomlar 20 Aralık 2019 tarihinde başlamıştır. Hasta 2 gün içerisinde kötüye gitmiş ve mekanik ventilatöre bağlanma ihtiyacı hissetmiştir.

Coronavirüs Nasıl Bulaşır?

Birçok virüsün yayılma yolu olan damlacık ve yakın temas, Coronavirüs için de geçerlidir Çin’in Wunan eyaletinde hastalık semptomu taşıyan birçok kişiden gerekli örnekler alınmış ve elde bulunan patojenler için testler yapılmıştır. Geçmiş yıllarda dünyayı saran Yarasa SARS CoV tipine yüzde 85 oranında benzeyen Coronavirüs yani 2019 nCoV, aynı diğer viral etkenler gibi damlacık ve yakın temas yolu ile bulaş göstermektedir. Yetkililer tarafından alınan en önemli tedbir ise 1 Ocak 2020 tarihinde Wuhan’daki hayvan pazarını kapatmak olmuştur.

Coronavirüs Dünya Üzerinde Kaç Kişiye Etkilemiştir?

Çin’de başlayan Coronavirüs salgını hızla tüm dünyaya yayılma göstermiştir. Yayılma göstermemesinin en önemli sebebi Çinli yetkililerin durum hakkında yeterli kamuoyu ve dünya bilgilendirmesi yapmamasıdır. Çin adeta bu durum ile ilgili utanmış ve elindeki bilgileri Dünya ile paylaşmamıştır. Böylece Coronavirüs salgını çeşitli yöntemlerle tüm dünyaya hızlı bir şekilde yayılmıştır. Salgının dünyada kaç kişiyi etkilediği Johns Hopkins verileri ile her gün güncel bir şekilde dünyaya durulmaktadır. Bugüne kadar toplamda 11.324 vaka bildirilmiş olup bunlardan 259’u hayatını kaybetmiştir. Yeni Coronavirüs salgını ile ilgili 1 Şubat 2020 tarihi itibarıyla toplamda hastalık semptomlarının görüldüğü kişi sayısı ise 15.238’e yaklaşmıştır. Hastaların %56’sı erkek olup yaş ortalamaları ise 59’dur. Coronavirüs salgını ile ilgili Dünya Sağlık Örgütü tüm dünya çapında Uluslararası Kamu Sağlığı Acil Durumu ilan etti. Virüsün sebep olduğu hastalık ise 2019 Akut Solunum Yolu Hastalığı olarak biliniyor. Hastalığın ortaya çıktığı Çin’de hayat oldukça felç durumda. Birçok ülke Çin’e olan uçuşlarını iptal etti. Uluslararası ticaret gösteren birçok marka Çin’de olan ofislerini kapatma kararı aldı. Türkiye’de bilinen herhangi bir Coronavirüs vakası yok. Ancak Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü ülkemizde hastalığın görülmesi durumunda nasıl bir yol izlenmesi ile ilgili bir rehber yayımladı.

Coronavirüs Salgınının Görüldüğü Ülkelere Seyahat Ederken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Birçok sebepten dolayı dünya üzerinde Coronavirüs vakalarının görüldüğü herhangi bir ülkeye seyahat etmeniz gerekebilir. Bu gibi durumlarda mutlaka hasta insanlarla temas etmekten kaçınmalı ve en az 1 metre uzakta durmalısınız. Sağlık merkezlerine ya da hastanelere mümkün olduğu kadar az gitmeli ve toplu taşıma araçlarını ihtiyaç haricinde kullanmamalısınız. Çiğ süt ve hayvansal gıdaları mümkün olduğu kadar az tüketmeli ve sebze ve meyveleri gerekli hijyen ölçülerine dikkat ederek yıkamalısınız. Canlı veya ölü yabani evcil hayvanlardan uzak durmalısınız. El temizliğine dikkat etmeli ve ellerinizi en az 30 saniye bol su ve sabunla yıkamalısınız. Gerekirse alkollü antiseptikler kullanmalısınız.